نیروگستر ساحل

اجرای تخصصی تاسیسات صنعتی و ساختمانی_استان هرمزگان _بندرعباس

اجرای تخصصی تاسیسات صنعتی و ساختمانی_استان هرمزگان _بندرعباس

مشاوره،طراحی و اجرای تخصصی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی
استان هرمزگان ، بندرعباس
پست الکترونیک:power.developer.ir@gmail.com
فکس:02189787449
تلفن:09381843264

روغن در سیستم تبرید

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۴:۴۹ ب.ظ


هدف از روغن کاری خوب محافظت از قطعات  متحرک و گازبندی قطعات می باشد و برای رسیدن به این منظور  روغن مورد استفاده باید با مبرد و اجزای سیستم از نظر شیمیایی سازگاری داشته و به خوبی به آن مخلوط شود و اما کمترین میزان حلالیت را داشته باشد .  در داخل سیلندر یک کمپرسور رفت برگشتی لایه روغن در قسمت های مکش تحت تاثیر درجه حرارت پایین و در قسمت های نزدیک سرسیلندر تحت تاثیر درجه حرارت های تقریبا بالا قرار دارد . از آنجایی که گرانروی روغن با تغییر درجه حرارت تغییر می کند ، در نتیجه در نزدیکی های قسمت مکش روغن دارای گرانروی بیشتری نسبت به قسمت نزدیک سرسیلندر می باشد.

در هر حال روی کلیه سطوحی که کار می کنند باید یک لایه نازک روغن پاشیده شود. این عمل به وسیله ی رینگ های پیستون  صورت می گیرد


در کمپرسورهایی که فاقد رینگ هستند این عمل به وسیله پیستون  صورت می گیرد. روغن باید سریعا  در تمام  قسمت ها پخش شود . برای این منظور گرانروی روغن نباید خیلی  زیاد باشد و از طرف دیگر اگر گرانروی خیلی پایین باشد نمی تواند لایه مناسبی  را روی قطعات مختلف تشکیل دهد در نتیجه نمی تواند  سطوح قطعات را در برابر سایش حفاظت کند.


خواص روغن های تبرید:

1-روغن خیلی رقیق بین سطوح لغزنده باقی نمانده و فیلم روغن تشکیل نشده و سبب سایش قطعات می شود.

2-روغن خیلی غلیظ بین سطوح متحرک به خوبی جریان نمی یابد.

3-نقطه ی ریزش آن پایین باشد تا در تمام قسمت های سیستم جریان یابد.

4-روغن با اغلب مبردها مخلوط شده و رقیق می شود و می تواند به سادگی به همراه روغن سیکل تبرید را طی کرده و به کمپرسور برگردد. البته روغن با بعضی از مبردها مانند آمونیاک مخلوط نمی شود و حتی در خروج از کمپرسور رقیق نیست و به راحتی  نمی تواند همراه مبرد سیکل را طی کرده و به کمپرسور بازگردد و لذا در خروج از کمپرسور به  منظور برگرداندن روغن به کمپرسور تله ی روغن نصب می شود.

5-در دمای پایین موم کمتر از خود باقی بگذارد و تا حد امکان در هنگام تماس با سطوح سرد تولید موم نکند.

6- تا حد امکان  در هنگام تماس با سطوح داغ تولید کربن نکند. زیرا روغن های معدنی  به وسیله ی گرما تجزیه می شوند و یک لایه کربن نرم و سبک باقی می گذارند و اگر چه اثر تخریبی ندارند ولی یک نوع آلودگی به حساب می آید که مطلوب نمی باشد.

7- روغن تبرید رطوبت نداشته باشد زیرا تماس رطوبت و روغن با سطح قسمت پر فشار کمپرسور سبب ایجاد  لجن و اسید می شود. که لجن می تواند مجرای  روغن در کمپرسور را مسدود کند و اسید سطوح داخلی را بساید و در کمپرسور بسته نیزبه سیم پیچ موتور آسیب برساند.


لازم به یادآوری است که روغن تبرید در ظروف  سربسته 1لیتری،4لیتری6لیتری،10لیتری،20لیتری و بشکه ای وجود دارد و درب مخازن روغن مبرد نباید هیچ وقت باز بماند تا با جذب رطوبت هوا غیر قابل استفاده در سیستم  نشوداین روغن هاجاذب شدید رطوبت هستند.

تشخیص روغن سالم شامل موارد و توضیحات زیر می شود:


بوی روغن:

اگر از روغن داخل سیستم برودتی به هنگام باز شدن بوی نامطبوع به مشام برسد باید روغن تعویض گردد.


رنگ روغن:

نمونه ای از  روغن داخل سیستم را در ظرف شیشه ای بی رنگ ریخته اگر رنگ روغن روشن متمایل به قهوه ای  باشد روغن سالم و اگر رنگ آن تیره باشد روغن باید تعویض گردد.

دربسیاری ازکمپرسورها سایت گلاس یاهمان دریچه دید وجود دارد که روغن کمپرسور را می توان دید و تشخیص داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
نیروگستر ساحل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی